国際コミュニケーション学域では、英語コミュニケーションから「書く・読む・発表する」といった英語のアカデミック・スキルまで、文学部のなかでも特別な英語教育を用意しています。

1回生・2回生

特別な英語クラスを用意

国際英語専攻

国際コミュニケーション学域に所属することになった学生は、文学部学生に必修の英語クラス(英語I~VIIIまで8科目)を、学域独自に中身とレベルを調整した科目として受講します。また、その8科目に加えて、さらに学域専門科目としてのEAP(English for Academic Purposes)科目を全員が受講します。それは、「Academic PresentationⅠ・Ⅱ」、「Academic Reading & Discussion Ⅰ・Ⅱ」、「Academic Writing Ⅰ・Ⅱ」の6科目です。学生はこのように合計14科目の英語科目を通して、総合的で学術的な使用にも耐える確かな英語力を身に付けることができます。

3回生・4回生

卒業論文に向けた準備と執筆へ

「専門演習(ゼミ)」に所属し、卒業論文の執筆作業がスタートします。英語での卒業論文の完成をアシストするために、国際コミュニケーション学域では「Thesis Writing for Communication Major(卒論作成)」クラスを用意しています。学生たちは専門的なライティングの補助を受けながら作業を進めます。

ゼミの様子(湯川先生)

ゼミの様子(湯川先生)3回生と4回生を混ぜて「リーダー」が先導する6つの学習班を作っています。その日の学生発表の内容確認、疑問点や論点の確認をする班討論を、毎回授業の中で、一発表につき数分ずつの単位でもうけます。4回生がプレゼミ(ゼミ前の1コマで行う自主的な事前学習)の成果を踏まえて、3回生に指導するパターンが多いです。(湯川笑子)
ゼミの様子(湯川先生)発表や全体討論は基本的に英語で行います。学習班での討論は、内容や構成員の話しやすさによって、適宜、言語を選んで使います。このように2段階がまえで行う討論なので、全体討論では的を得た質問やコメントが出ます。後期になると、司会も、ゼミ長と副ゼミ長が交替で行います。(湯川笑子)

岡本ゼミ(英語圏の言語文化について研究を進め、これまでに以下のようなタイトルの卒業論文が提出されました)《ゼミ卒業論集の例》

  • The Celtic Other-World and the Significance of Avalon
  • Female Authors and Gothic Novels: Reconsidering of an Aspect of Femininity in The Old English Baron
  • The Reception of Aboriginal Culture in Follow the Rabbit-Proof Fence
  • New Ideal Home in Peter Pan and Wendy: The Change of Father and Mother in the Edwardian Era
  • Memory and Education in Hailsham: The Clones’ Dignity in Never Let Me Go
  • Aspects of Religion and Morality in the Harry Potter Series

ウェルズゼミ(英語圏の言語文化・音楽文化について研究を進め、これまでに以下のようなタイトルの卒業論文が提出されました)

  • “All of One Piece”: George Gershwin’s Reflection on the Dynamic of American Music During the 1920s and 1930s
  • Miles Davis in Kind of Blue: Giving Jazz a Dignity
  • A Study of Malcolm X: What Changed and What Did Not in His Thoughts
  • Four Types of Fairytale Female Heroes: A Model of Ideal for Women that Proves Their Strong Points
  • A Study of the Otherworld in Irish Folktales
  • Evolving Girls in Angela Carter’s Wolf Stories: What is Happiness for Women?
  • A Study of Liafcardio Harn: His Cross-cultural Understanding ofJapan
  • Japanese American Experiences Observed in The Floating World by Cynthia Kadohata

湯川ゼミで提出された卒業論文(英語教育をテーマとし、これまで以下のようなタイトルの卒業論文が提出されてきました)

2018年度
  • How Does Improving the Intelligibility of Various Types of English Influence the Tolerance Toward Them
  • Is the Use of a Prosody Notation System Effective to Improve Prosody and Self-Efficacy in Communicating in English?
  • The Effects of Teaching the Meaning of Morphemes on Vocabulary Acquisition and Motivation Toward Vocabulary Learning
  • Is Teaching Communication Strategies Effective for Japanese Learners at the Intermediate Level?
  • The Effects of Retelling Practice on Japanese EFL Learners’ Fluency Development
  • The Influence of the Proficiency Level of Conversational Peers on Japanese English Learners’ Performances and Affect in a Paired Speaking Test
  • The Relationship Between Social Network and Intercultural Adjustment During Study Abroad
  • The Effects of Using Vocabulary Notebook/Word Cards on Japanese University Students’ Autonomous Learning of English
  • The Formation of a New Doll Culture: Barbie Dolls and Their Positive Impact on American Girls
  • Effective Test Formats for Promoting English Vocabulary
2017年度
  • The Effects of Peer Feedback on Writing in English as a Foreign Language
  • Peer Feedback and Its Implications with Regard to EFL Learners’ Oral Presentations
  • The Effect of Peer Oral Feedback on the Content of Writing in English as a Foreign Language
  • Effective Ways of Shadowing for Learning English as a Foreign Language
  • The Effect of Sound Change Instruction on the Improvement of the Decoding Skills of English Texts
  • How Can Japanese University Students Overcome Their Unwillingness to Speak English?
  • The Effects of “EIL Lessons” on Japanese University Students’ Attitudes Toward Various Englishes
  • English Vocabulary Relation in Japan: The Effectiveness of Memorizing Core Meaning of Vocabulary to Retain English Vocabulary
  • The Effects of Explicit Instruction of Phonetic Symbols on Japanese EFL Learners’ Pronunciation and Self-Efficacy
  • Japanese University Students’ Use of Communication Strategies in English Conversation
  • The Effects of Explicit Instruction Regarding Metacognitive Strategies on Speaking Performance and Self-Efficacy